بازی های دیروز و سرگرمی های امروز

9 تير 1398 ساعت 20:42

تفاوت بازی های نسل گذشته با کودکان امروزی کمی نگران کننده شده است و حرکت به سمت بازی های رایانه ای کودکان را از دنیای حقیقی دور می کند.


اتل‌ متل توتوله، گاو حسن چه جوره و ده‌ها بازی دوران بچگی‌ات سرشار از خاطره‌های کودکی است؛ کودکی های آن روزها نشاط و شادابیِ کوچکترین عضو خانواده را به دنبال داشت. کودکانی که با شور و ذوق خاصی دور هم جمع می شدند و پاهای خود را کنار هم دراز می کردند تا با آرامش شعر اتل متل توتوله را بخوانند و بعد از آن صدای قهقه های شادی آن هت فضای خانه را فرا می گرفت. نمی توان فراموش کرد بازی های گُرگَم به هوا و یا قایم باشک هایی را که در حیاط نُقلی خانه ها جریان داشت و انرژی کودکان این گونه تخلیه می شد. زمانی که سرخوش اسم عروسک محبوب خود را با فریادهای کودکانه به زبان می آوردیم و پس از خستگی یک روز خاله بازی تمرین لالایی های مادرانه از سر گرفته می شد. بازی هفت سنگ و یا وسطی که در کوچه ای تنگ با یک توپ و بچه های همسایه شروع می شد و با دعوایی کودکانه به پایان می رسید که البته شلواری که همیشه جای زانویش پاره بود گواه این بازی های مهیج کودکانه بود. اما امروز جای خالی بازی های پرنشاط کودکان در جامعه خالی است؛ تبلت هایی که ذهن کودکان قشر مرفه را درگیر بازی های رایانه ای کرده و هوای ذهن قشر ضعیف را درگیر حسرت داشتن یک گوشی همراه و تبلت ساخته است! نبود جا و مکان مناسب برای تخلیه انرژی کودکان و زندگی آپارتمانی از دیگر مشکلاتی است که قشر نوجوان و کودک جامعه را به شدت تهدید می کند. از طرفی درگیر بودن کودک با دنیای واقعی اهمیت بسزایی در رشد ذهنی، اجتماعی، ارتباطی و عاطفی کودک دارد و برای پرورش خلاقیت در او ضروری بوده و این در حالی است که آکادمی آمریکایی کودکان (AAP) توصیه کرده کودکان روزانه بین یک تا دو ساعت را مقابل نمایشگرها سپری کنند. همچنین پژوهشگران این مؤسسه معتقدند کودکان زیر دو سال باید به‌کلی از تعامل با این دستگاه‌ها دوری کنند، هرچند نتایج تحقیقات پایگاه Zero to Three نشان می‌دهد ۳۸ درصد این کودکان با یک دستگاه موبایلی کار کرده‌اند؛ دو سال پیش این عدد تنها ۱۰ درصد بود. استفاده بیش از حد از این وسایل تأثیرات منفی بسیاری از خود بر جای می گذارد؛ چاقی مفرط دوران کودکی، به‌ هم‌ ریختگی الگوی خواب و بروز رفتارهای ناهنجار اجتماعی بخشی از این مشکلات است. البته این دستگاه‌ها کارکردهای مثبت بسیاری هم برای کودکان دارند، اما نوع به‌کارگیری آن ها باید مسؤولانه باشد و سبب یادگیری مهارت‌های مفید کودک شود اما اگر کمی جدی تر فکر کنیم درخواهیم یافت که روش های زیادی وجود دارد تا کودکان بتوانند با استفاده از آن ها کودکی کنند و بازی های پرهیجان و نشاط انگیز را انجام دهند. کودک با بازی کردن انرژی لازم برای مبارزه با مشکلات پیش رویش را در آینده، به دست می آورد که بالطبع هر چه این بازی پیچیده‌ تر و جمعی‌ تر باشد، او این آموزش‌های انرژی زا را بهتر و راحت تر درک خواهد کرد و در نتیجه، آمادگی روانی بیشتری پیدا می‌کند. کشف دنیای اطراف بخش دیگری از آموزش‌های بازی است که کودک با حس کنجکاوی خود به این مهم دست پیدا می‌کند و در نهایت مسؤولیت‌های اجتماعی و اقتصادی را که در آینده باید به دوش کشد به او می‌ آموزد. لازم به ذکر است اکثر خانواده‌ها درباره محتوای بازی‌هایی که فرزندشان انجام می‌دهد، بی اطلاعند؛ ۹۰ درصد از آن ها تولیدات شرکت‌های غربی و صاحب تکنولوژی اکشن هستند و بازی‌های اکشن سه عنصر خشونت، شهوت، وحشت را به دنبال خود دارند. به نظر می رسد بازی های قدیمی روحیه نشاط، سرزنده بودن، شادابی، قوی بودن، سلامت جسم و روح و مزیت های بسیار دیگری را به همراه دارد که بازی های رایانه ای به همین میزان مضر است؛ مراقب بازی های کودکان خود باشیم! انتهای پیام/س


کد مطلب: 11699

آدرس مطلب: http://asna-alborz.ir/vdcf1vdy.w6dy1agiiw.html

اسنانیوز
  http://asna-alborz.ir