۰
 
خرید100 فروند هواپیما از شرکت بویینگ آمریکا/توسعه و ترویج فرهنگ اشرافی توسط دولت تدبیر و امید
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۴
پس از آن که مقام معظم رهبری در سخنان خود در مشهد انعقاد قرارداد 10 و نیم میلیارد دلاری خرید هواپیما از شرکت جهانی ایرباس اقدام دولت را نقد فرموده و خواهان آن شدند که اقدماتی انجام شود که در اولویتهای اساسی و کارآمد و نیازهای مهم کشور باشد. ایامی از این فرمایشات معظم له نگذشته بود که خرید 100 فروند هواپیما از شرکت بویینگ آمریکا تیتر اول خبری بسیاری از خبرگزاری ها گردید.
Share/Save/Bookmark
 
گروه دانشگاه شبکه خبر دانشجویان البرز ( اسنا )_یادداشت دانشجویی، چندی پیش آنچه را که یکی از فتح الفتوح های دولت تدبیر و امید از آن یاد می شد و میوه شیرین پسا برجام انگاره می کردند انعقاد قرارداد 10 و نیم میلیارد دلاری خرید هواپیما از شرکت جهانی ایرباس بود. قراردادی که با تمام حواشی مترتب بر آن از جمله شائبه دریافت پورسانت میلیون دلاری یکی از نزدیکان و بازیگردان دولت تدبیر و امید همراه بود. از جمله دیگر حواشی آن خرید هواپیماهای A320 بود که هیچ مصرف داخلی و متناسب با نیازهای داخلی نداشت.

پس از آن بود که مقام معظم رهبری در سخنان خود در مشهد این اقدام دولت را نقد فرموده و خواهان آن شدند که اقداماتی انجام شود که در اولویتهای اساسی و کارآمد و نیازهای مهم کشور باشد. ایامی از این فرمایشات معظم له نگذشته بود که خرید 100 فروند هواپیما از شرکت بویینگ آمریکا تیتر اول خبری بسیاری از خبرگزاری ها گردید.

این اقدامات دولت در تسریع انعقاد قرار داد با شرکت های ساخت هواپیما نظرات متعددی را با خود به همراه داشت. نظراتی که اهم آن را می توان همان نظر مقام معظم رهبری در این خصوص دانست.

حال این سوال مطرح است دولت کماکان پس از تمامی انتقاد های وارده و از همه مهمتر تذکر مقام معظم رهبری در این خصوص و تاکید بر آنکه به جای خرید هواپیما این مبلغ در جهت توسعه علم و فنآوری صنعت هوایی کشور هزینه گردد؛ چرا نه تنها بر خرید از شرکت ایرباس تاکید دارد بلکه قرار داد جدیدی را با دیگر شرکت بزرگ هواپیماسازی یعنی بویینگ منعقد می نماید؟

همچنین این مهم نیز مطرح می باشد که ایجاد تعهد بین المللی در این حجم وسیع در زمانی که بر اساس رهنمون های مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی می بایست الگوی حرکتی دولت در مسیر اقتصاد باشد؛ چه تعریفی در استراتژی دولت دارد. این عدم توجه به تاکیدات رهبری را به چه معنی می توان تفسیر نمود.

سوال دیگری که پیش می آید این است که آیا هزینه نمودن مبالغ کلان در این صنعت که صرفا بین 5 تا 8 درصد مردم که عموما قشر ثروتمند جامعه را در بر می گیرد را می توان توسعه و ترویج فرهنگ اشرافی گری دانست. آیا کماکان همان تفکر تکنوکرات ها تصمیمات دولت تدبیر و امید را مشخص می کنند؟

دولت مدعی است نوسازی ناوگان هوایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است اگر این ادعا درست است و دولت این اقدام را برای رفاه مردم انجام می دهد می بایست این سوال را پرسید که نوسازی ناوگانی که تنها 8 درصد مردم را پوشش می دهد در اولویت قرار دارد یا نوسازی و تجهیز ناوگانی که عموم مردم را پوشش می دهد؟

بیشترین آمار تلفات جاده ای مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است و علت اصلی آن فرسودگی و مستهلک بودن آن است. چرا دولت به جای آنکه سیستم اتوبوس و کامیون رانی کشور را نوسازی کند و در این راستا کارخانجات داخلی این صنعت را فعال نموده و علاوه بر افزایش تولید داخلی ضریب ایمنی این صنعت را ارتقاء دهد به دنبال صنعتی است تمام وارداتی که ضریب پوشش اجتماعی بسیار پایینی را نیز به خود اختصاص داده است؟ یک نمونه از تلفات بسیار دلخراش و ناراحت کننده این بخش حمل و نقل عمومی جانباختن بیش از 13 سرباز وظیفه و چند نفر از هموطنان در استان کرمان بود. آیا رییس جمهور محترم قصد ندارد کمی بیشتر تفکر و تامل نماید. جناب رییس جمهور کشتگان این حادثه مانند کشتگان حادثه فرانسه پیام تسلیت ندارند؟

حال اگر دلایل دولت را مبنی بر چرا دولت صرفا بر خرید هواپیما را منطقی بدانیم چرا خرید هواپیما از دیگر کشورها همچون چین و روسیه صورت نمی گیرد؟

چراهای بسیاری وجود دارد و احتمالا جواب هایی برای آن اما ممکن است زبان سرخ سر سبز دهد بر باد!

محمد فرامرزی_فعال دانشجویی 
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط ( شبکه خبر دانشجویان البرز اسنا ) نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 8900